Vitamine E


Vitamine E, oftewel tocoferol, is een vet oplosbare vitamine en speelt onder andere een rol bij het aanmaken van de rode bloedcellen en in stand houden van spier en andere weefsels.

Maar vitamine E is ook belangrijk voor je weerstand.

Vitamine E is een antioxidant en beschermt de cellen die in je lichaam zitten tegen vrijde radicalen.

Vitamine E voeding:

Vitamine E komt met name in plantaardige oliën en plantaardige producten voor zoals granen, noten, zaden, groenten en fruit. In dierlijke producten zijn vrij weinig vitamine E.

Hoeveel vitamine E heb je ongeveer nodig?

Mannen ( 22-50 jaar): per dag 11,8 milligram
Vrouwen ( 22-50 jaar): 9,3 milligram

Wat is veilig?

De maximale dosis van vitamine E is vastgesteld op 300 milligram per dag. Ongeveer is dit 25 x zoveel dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Dit is door de Gezondheidsraad vastgesteld.

Gevolgen te veel vitamine E?

Teveel vitamine E zou in theorie verschillende weefsel veroorzaken. Hierdoor kan het de processen in de weefsel nadelig beïnvloeden.

In de praktijk echter zijn er tot nu toen geen nadelige effecten bekend.

Gevolgen tekort vitamine E?

Er zijn geen ernstige gevolgen als je een tekort aan vitamine E hebt. De gevolgen zijn zeer zeldzaam en komen bijna alleen voor als gevolg van ernstige stoornis in de opname van de voedingsstoffen.

Een onderzoek heeft aangetoond dat er zelf na 5 jaar geen nadelige effecten zijn aangetoond.

Een paar eventuele symptomen van tekort aan vitamine E zijn; bloedarmoede en schade aan de hersenen ( hersenverwerking).

Als kinderen te vroeg zijn geboren is de opname van vitamine E in de darm nog zeer beperkt dit komt doordat de spijsvertering niet goed werkt.


 



Bekijk ook andere Adviesplaats sites:
Random tip:
Sinaasappel zo gezond!

Copyright © Ventura Connect Group BV 2020

Algemene voorwaarden - Disclaimer

Adviesplaats.nl
Het antwoord op al uw vragen
Afvallen